Det där med gravidmagar

Har haft en sån väldans fin helg hemma, trots allt. Men så kände jag mig så ledsen och nedslagen igår så jag tänkte passa på att skriva av mig lite. Grät en lång stund i bilen hem. 

Det här med att fritt och väldigt rättframt kommentera hur gravida ser ut, vad fan är den grejen? Alltså bara för att man är gravid så anses det tydligen helt okej att man tar sig friheten att liksom ge någon slags utvärdering av hur stor den blivande mamman är och särskilt att hon verkligen är alldeles för stor när hon inte är längre gången i graviditeten. (Det förekommer säkert omvänt med, att man är för liten men det har inte varit aktuellt för mig). Jag som är och alltid varit mån om min kropp och hälsa och gick igenom en ätstörningsperiod i mina tonår är extra känslig för sånt där. För mig räcker det väldigt väl med mina egna hjärnspöken och att tvingas möta min spegelbild varje morgon. Och att klura ut hur jag ska äta så näringsrikt som möjligt men samtidigt i lagom mängd och försöka hitta sätt att röra på mig som inte gör så förbannat ont. Det är fullt tillräckligt utan de 5 kommentarer per dag som jag får av löst folk och bekanta. Jag tycker verkligen att det är jävligt respektlöst och risigt att säga sådana kommentarer och jag blir genuint ledsen varje gång och det sänker självkänslan varje gång. Jag är medveten om att det är olika för alla och att vissa säkert gillar uppmärksamheten och kommentarerna men jag tror ändå att lika många inte gillar det. Nästa gång jag får en liknande kommentar så ska jag säga: 'Tack så mycket. Jaha nu är det väl min tur att ge dig lite information om vilka brister jag direkt kan se på din kropp. För det första så har ju du också gått upp en hel del senaste åren. Det ser ju verkligen inte särskilt hälsosamt ut alltså. Du kommer ju spricka innan du ätit klart'. 
Sjukt ändå hela grejen. Jag vill inte att någon ska säga att jag är fin heller för jag vet att jag ser sliten ut och definitivt inte har någon inner glow som alla snackar om hehe så då blir jag bara irriterad men vi kan väl bara skippa det där med att kommentera andras kroppar och utseenden om man ändå inte har något snällt att säga, gravid eller ej. Sen att jag har ett underbart litet busfrö i magen som förgyller varenda dag med sina små sparkar, och en fantastisk pojkvän och världens finaste vänner och familj som såklart inte alls säger sådana där dumheter. Allt det gör att jag vet att jag är så himla lyckligt lottad ❤️️ Ibland är det bara svårt att stänga ute sånt där annat tjafs. Men in the end of the day så spelar det ju ingen roll. Det är liksom allt det andra som räknas.

Så nu ska jag avsluta min långa klagosång med ett stort ursäkta till alla i min närhet som varit gravida och som jag kan ha sagt något olämpligt eller ogenomtänkt till. Tror faktiskt inte det kommer hända igen men hoppas att jag inte hunnit säga allt för mycket dumt!

Lite bilder från en fin helg som främst spenderades hon Tommys mamma och på sjukhuset men också hos syrran, morfar och Tommys pappa och med världens bästa king i stan i finvädret! 











Kommentarer
Postat av: Linda

Känner såå igen det där. Jag fick ständigt höra hur otroligt stor mage jag hade. Eller ibland sa folk rent ut "men Gud nu är du tjock". Fick även frågor på hur många kilon jag gått upp, speciellt ett rötägg på jobbet som titt som tätt frågade hur många kilon jag plussat men inte en fråga om hur det var med bebisen i magen, efter mina mvc besök. Helt öppet i fikarummet dessutom. I slutet börja folk fråga om bristningar och att jag skulle vara glad om jag slapp det med min jättemage. Å Droppen var när kassörskan på affären som jag är flyktigt bekant med, frågade efter förlossningen om jag sprack!?!? Helt jävla sjukt och jag bara gapa och fick inte fram ett ord. Nu får jag höra att jag ska va glad som ammar så att gravidkilorna försvinner snabbt. Kram och hoppas du slipper frågor och kommentarer i fortsättningen. PS. Jag tycker ändå du är superfin, även om man inte känner sig så själv viss dagar.

Svar: Så sjukt är det. Folk har en sjuk besatthet i att spekulera och prata om hur stora eller små gravida är. Jag menar det är ju inte direkt som att man snackar om vikten i vanliga fall eller frågar folk hur mycket de gått upp i vikt haha Fast kassörskan tar ju priset, hur sjuka människor finns det? Vem i helskotta kan ha intresse sv att veta svaret på en sån sak ens? Vissa har inga gränser och sjuka 'intressen'. Sorgligt. Huvva, ser inte fram emot när de kommentarerna kommer komma efter förlossningen alltså :/ Tack fina du! Och detsamma! Kramar
La-La Land

2014-05-20 @ 11:55:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback