Nybliven mamma

De senaste två veckorna har verkligen varit omvälvande. Allt hände på en gång och det har tagit lite tid att landa i allt. Allt från att först bli sådär sjuk. Förstod nog nästan inte då hur dålig jag var. Sen blev det ju väldigt dåligt väldigt snabbt. Sista två dagarna på Ackis låg jag med Tommy i ett nedsläckt rum och försökte att bara fungera. Sköterskorna var inne hos oss och kollade mitt blodtryck hela tiden och det var olika typer av mediciner hela tiden. Från att ha hållit sig undan från allt vad tabletter heter under hela graviditeten till att de sista dagarna pumpas full med dem. Blodtrycket var alldeles för högt, huvudet sprängde och ögonen orkade inte med ljuset. Grav havandeskapsförgiftning som läkaren kallade det en natt när han kom in till oss. Eller läkaren? En av alla läkare. 

Och sen hastigt och lustigt beställdes en ambulans för transport till Gävle på lördag kväll för tidig söndag morgon skulle det bli akut kejsarsnitt. Ackis var fullt så det fanns ingen chans att få göra det på plats. In i ambulansen, sol i ögonen, mer tabletter, blodtryckskontroll flera gånger i ambulansen, många tårar och ett krampaktigt tag om Tommys hand. 

När vi äntligen kom fram strömmade tårarna ner när snäll personal tog emot oss och försiktigt hjälpte mig att byta till den mjuka vita sjukhusskjortan som jag sedan bodde i flera dagar efter det. Sen fick vi ligga i ett sterilt rum och försöka sova men jag sov inte en blund. Skärrad inför vad som komma skulle. Gjorde upp en plan i huvudet om hur jag skulle ta mig igenom det steg för steg. 

Spruträdd som jag är så var ryggmärgsbedövningen en av de hinder jag skulle ta mig igenom, likaså att få en kateter. Men som i en dimma tog jag mig igenom alltihop inklusive kejsarsnittet. Hann få en skymt av min lilla tjej i sin pappas stolta och lyckliga famn medan jag låg på operationsbordet, precis innan jag började spy åt alla håll. Sen var de borta. När jag sytts igen rullades jag in på intensiven för att vänta på att bedövningen skulle gå ur och för att de skulle kunna ha mig under uppsikt, hela tiden uppkopplad på en skärm. Låg där klarvaken och längtade efter mina två hjärtan ❤️️ 

Efter en stund kom Tommy upp. Han hade tårar i ögonen när han kysste mig och jag förstod att snittet hade varit kanske ännu jobbigare för honom. Han hörde ju allt de pratade om och såg hur de slet i min mage och hörde att jag förlorade mycket blod under operationen. Jag försäkrade honom om att jag mådde bra och han försäkrade mig om att Maja mådde bra och var perfekt. Sen gick han till vår tjej igen. Jag var kvar flera timmar till för översyn innan jag fick komma ner till BB och inte förrän 21 på kvällen blev jag skjutsad i min säng ner till vår finaste lilla Maja. Kärlek❤️️ Tommy var så fin och lugn med henne från första stund och den bästa tryggheten i det. Precis som han har varit min klippa genom allt det här. Han låg och höll om mig i ett mörkt rum timme efter timme, han hämtade sånt jag behövde hemma, köpte frukt jag tycker om och pussade på mig och hjälpte mig att andas när kropp och psyke inte riktigt orkade. Blir helt tårögd när jag tänker på vilken fantastisk kille jag har och vilken fantastisk pappa han är och alltid kommer att vara. Kärleken i det är oändlig. 




Kommentarer
Postat av: Sara

Nu gråter jag. Vad ni fått kämpat de senaste veckorna. Vilken period i livet. Och vad snabbt allt hände. Jag tänker mkt på er och önskar att ni alla tre får återhämta er i lugn och ro. Att ni, när ni alla har blivit tillräckligt starka, får komma hem. Hem och fortsätta livet som en familj. Tillsammans. Många kramar 💕

Svar: Tack så mycket finaste Sara💕 Dina ord värmer så himla mycket💕 Många kramar till dig
La-La Land

2014-06-21 @ 21:01:55
Postat av: Sigrid

Så känslosamt att läsa och man kan inte låta bli att beundra vilken styrka du, Maja och Tommy fått plocka fram. Tårfyllda ögon när jag såg bilderna också, fantastiska. Kramar!!!

Svar: Tack fina vännen💕 kramar!
La-La Land

Postat av: Em

Blir alldeles tårögd. Tänker på er!! ❤️ Ni är så starka!! Jag beundrar er verkligen. Många kramar till hela fina familjen från oss! 💕

Svar: Tack finaste Emsan! Det känns skönt att lämna det där bakom oss och blicka framåt mot nya äventyr tillsammans med vår lilla tjej. Ser fram emot när vi ses och att få träffa er lilla prins💕 många kramar
La-La Land

2014-06-22 @ 10:37:14
Postat av: Petra

Vilket tufft slut det vart för er på graviditeten. Det är alltid jobbigt när saker händer som man inte kan styra över, speciellt när det är ens egna lilla bebis som man är så rädd om och vill skydda till varje pris. Det låter iaf som att ni klarat detta fint tillsammans. Jag önskar att allt går bra för er och att ni får komma hem när ni känner er redo. Stort grattis till lilltjejen, som förövrigt verkligen är superfin och ser väldigt välmående ut trots att hon fick komma ut lite för tidigt. Kram Petra

Svar: Tack så jättemycket Petra! Jo det var ett tufft slut och det känns skönt att den biten är över och att vi nu får ge oss på en ny period i livet. Nu ska bara mamman bli frisk från blodtrycket och bebis bli lite större och sen är vi redo för nya äventyr! Många kramar till dig och din fina familj förstås!
La-La Land

2014-06-22 @ 12:57:18
Postat av: Helén

Åh Terese jag blir alldeles rörd av att läsa er berättelse! Vilken stark liten familj ni är och så mycket kärlek, det är så fint att ni tillsammans har tagit er igenom detta !! Önskar alla en så fin familj som Du har!! Stor kram !!!!

Svar: Tack finaste Helén för de fina orden, det värmer så mycket💕 Många kramar till dig och din fina familj!
La-La Land

2014-06-22 @ 16:56:11
Postat av: Linda

Åh kärlek! ❤️ så otroligt fin hon är lilla Maja. Hoppas ni får komma hem snart och landa, och mysa i hemmiljön. Allt blir väl som en bubbla på sjukhuset. Stor kram till er

Svar: Tack finaste Lindus! Ja imorgon är det dags, pirrigt!! Många kramar❤️️
La-La Land

2014-06-22 @ 20:49:04
Postat av: jen

Här sitter jag på tåget och blir alldeles tårögd. Har tänkt på er så mycket under helgen! Hoppas ni får andas ut och återhämta er och njuta av att vara tre <3

Svar: Tack finaste Jempa💕 vi ses när vi är tillbaka i Uppis! Ser såååå fram emot det! Kram
La-La Land

2014-06-23 @ 05:49:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback