Cykel cykel i salen där.

Nu har jag läst ett vårdprogram utvecklat av sjukgymnaster gällande Trochanterit. Där står att cykla är BRA! Alltså borde ju spinning vara jättebra och alltså hoppade jag över spinningen idag helt i onödan. Iofs så hade jag rätt ont idag så jag hade nog inte orkat gå ända ner till gymmet men ändå!

Träningsprogram vid trochanterit

Fas 1:

Målsättning: Få bort vilovärken

Syfte: Stimulera läkning. Cirkulationsträning.

Träna 20 reps x 3, 3 ggr/dag

¤ Cykla.¤

glidförmågan.

¤ Abduktion i liggande avlastat med handduk under foten.

¤ Töjning av eventuell stram muskulatur.

Alternativt att patienten kommer till sjukgymnastiken och tränar aktivt avlastat i dragapparat,

sidliggande flexion/extension och abduktion/adduktion.

Släpcykling i halvsittande, avlastat, eventuellt med handduk under foten för att underlätta

Fas 2:

Målsättning: Öka hållfastheten i vävnaden. Minskad belastningskänslighet.

Åtgärd: Dynamisk träning, träna bålstabilitet och styrka.

¤ Cykla.

¤ Stående på ett ben extension/flexion/abduktion, små korta rörelser. 15 x 3, stående dels

på det affekterade benet och dels på det andra benet.

¤ Sidliggande abduktion, 10 x 3.

¤ Bäckenlyft 10 x 3.

¤ Knäböjning alternativt uppresning från stol 10-15 x 3.Fas 3:

Målsättning: Smärtfri. Träna upp koordination och styrka.

Åtgärd: Utökad styrketräning och koordinationsträning.

¤ Cykla.

¤ Utfallssteg.

¤ Styrketräning med theraband i stående.

¤ Bäckenlyft med stegring.

¤ Stepup-bräda (trappträning) framåt och sidled.

¤ Uppresning från stol – sakta nedsittning på ett ben

Men så står det ju olika på precis varje hemsida också. Åh, gå bara över någon gång så jag kan komma igång med träningen igen, jag fungerar liksom inte annars. Får ingen energi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback