Politik

Det är så ofattbart för mig. Att välja att få 500 spänn extra i plånboken i månaden och samtidigt veta om att man tar de där 500 spännen från någon annan. Det fattar ju vem som helst, att sänker man skatten så måste ju de pengarna tas någonstans ifrån. Kanske från skola, kanske från äldre eller vården eller din sjuka släkting. Det är ett så jävla lustigt tankesätt för mig att man föredrar RUT och ROT-avdrag framför ett mer jämställt Sverige med minskade klass-skillnader. Att man föredrar 500 spänn extra i plånboken fast man egentligen har cash så man klarar sig medan någon annan som redan har dåligt med pengar får ännu mindre. Att man vågar sätta Sveriges välfärd på spel i form av skattesänkning som leder till mindre pengar till vård och omsorg. Det är så lustigt i min värld att man bara utgår från sin egen situation här och nu istället för att se till ett helt samhälle och hur det kan se ut i framtiden. Man önskar en ytterliggare ökad privatisering av vården där de privata vårdgivarna går med vinst och jobbar för att den som kan betala mer får bästa vården. Även där ökning av klass-skillnaderna för det blir inte längre lika vård för alla, det är god vård för de som har råd, sämre eller ingen för dem som inte har det.

Åh gud, hur jag inte förstå det sättet att tänka. Jag har verkligen försökt att läsa på, hitta argument som kan verka vettiga, för jag vill inte se vänner eller familjemedlemmar på det sättet, att de gör ett stort egoistiskt val. Men jag hittar inget, nada, som kan övertyga mig om att ett blått val är ett vettigt val ur solidaritetssynpunkt. Det enda jag ser är ökade förmåner för en grupp höginkomsttagare och ytterliggare sämre förutsättningar för den redan utsatta underklassen.

Berätta för mig hur fan det kan vara det rätt valet, för jag förstår verkligen inte.
Vilken sjuk jävla värld.

Kommentarer
Postat av: emelie

fyfan vad du inte kan ett skit om politik. sosse

2010-09-25 @ 23:23:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback